Marketing
04/08/2024
Każdy sprzedawca ma w swoim sklepie szczególnie dobrze rotujące oferty i takie, które nie cieszą się tak dużą popularnością. Na pewno wielu zastanawia się co sprawia, że jedna oferta jest tak rozchwytywana, a druga nie notuje wejść od wielu tygodni. Choć na pierwszy rzut mogą się one wydawać bardzo podobne, to właśnie szczegóły stanowią o sukcesie danej pozycji.
Na początek zastanówmy się co widzi potencjalny nabywca, podczas pierwszego spotkania z naszą ofertą. Z pewnością zwraca uwagę na miniaturkę naszego produktu. Jest to jeden z głównych elementów, które mogą sprawić, że zdecyduje się on kliknąć w naszą ofertę. Aby go zainteresować, zdjęcie którego użyjemy musi w atrakcyjny sposób przedstawiać nasz produkt. Najlepiej, aby wyróżniało się na tle konkurencji i przyciągało wzrok. Przede wszystkim powinno być estetyczne i przejrzyste. Dlatego bardzo istotne jest, aby produkt znajdował się na białym tle. Równie ważne jest, aby na miniaturce znajdował się tylko i wyłącznie przedmiot, który sprzedajemy. Nie możemy zawrzeć w niej więcej elementów takich jak tekst, czy inne dodatkowe grafiki.
Kolejnym równie istotnym elementem jest tytuł. Aby sformułować nazwę oferty, która będzie ściągała jak najwięcej klientów, musimy zastanowić się czego i w jaki sposób szukają. Aby sobie to zadanie ułatwić, warto posłużyć się Planerem Kampanii. Podpowie on nam, na jakie słowa kluczowe użytkownicy Allegro wyszukują dany rodzaj asortymentu. Gdy nabędziemy tej wiedzy, dużo prościej będzie nam stworzyć tytuł dla oferty. Pierwszym jego członem powinno być słowo bądź fraza, która najlepiej określa nasz produkt. Zatem w pierwszej kolejności napiszemy np. “szczoteczka elektryczna”, a nie “czarna szczoteczka”. Dalej powinniśmy dodać inne słowa, które charakteryzują sprzedawany przedmiot. Mogą to być frazy określające funkcje, cechy, czy markę, jeśli jest to kluczowa cecha naszego produktu. Trzymając się poprzedniego przykładu, tytuł mógłby brzmieć “Szczoteczka elektryczna soniczna Phillips”. Warto też pamiętać, że istnieją słowa, których absolutnie nie możemy użyć w tytule, pod groźbą zablokowania oferty przez Allegro. Są to sformułowania takie jak “hit”, “promocja” “wyprzedaż”, czy znaki specjalnie, takie jak wykrzykniki.
Trzecim elementem, który może zadecydować o wyborze naszej oferty, jest cena. Nawet na identycznych produktach może się ona różnić. Czy to ze względu na inną cenę zakupu produktu, czy przez inną marżę, niż ta narzucana przez konkurencję. Dla sprzedawców jest to logiczne i uzasadnione, jednak dla klienta liczy się głównie to, gdzie zakupi dany produkt taniej. Dlatego jest to niezwykle ważny czynnik, mogący zaważyć na wyborze naszej oferty. Z tego powodu bardzo istotne jest, aby nie odbiegać nią znacząco od konkurencji. Jeśli jednak jesteśmy już do tego zmuszeni, warto potencjalnemu nabywcy to zrekompensować lub zachęcić go do zakupu w inny sposób. Dobrym rozwiązaniem może być zapewnienie szybszej dostawy, dodanie gratisu lub wykorzystanie wyróżników.
Pod nazwą “wyróżnik” kryje się wiele udogodnień, jakimi możemy zachęcić kupujących do skorzystania z naszej oferty. Charakteryzują się one tym, że odznaczają naszą ofertę w wynikach wyszukiwania i mogą przekonać potencjalnego nabywcę do wybrania właśnie jej. Zaliczamy do nich m.in. rabat hurtowy, rabat ilościowy, raty, super cenę, monety oraz kupony. Szczególnie interesujące i łatwe do wprowadzenia są dwa ostatnie. Monety nie tylko przyciągają wzrok swoim wyrazistym żółtym kolorem, ale pełnią istotną funkcję w ścieżce zakupowej. Około 20% użytkowników Allegro sortuje wyniki wyszukiwania właśnie po nich. Ponadto, gdy klient odwiedzi naszą ofertę i zdecyduje się dodać ją do obserwowanych, Allegro przypomni mu po paru dniach, że wciąż może dokonać zakupu. Z kolei kupony również stanowią element przyciągający wzrok, jednak spełniają też inną funkcję. Odpowiednio skonfigurowane mogą przyczynić się do zwiększenia koszyka zakupowego przez naszych klientów, którzy skuszeni rabatem dobiorą kolejny produkt. Oba wymienione wyróżniki generują koszt, tylko wtedy gdy zostaną wykorzystane przez nabywcę.
Gdy klient już do nas trafi, musimy go przekonać, że to właśnie ten produkt jest odpowiedzią na jego potrzeby. W tym zadaniu wspierają nas parametry produktu i opis. Pierwszy z wymienionych elementów powinien zawierać jak najwięcej szczegółów technicznych dotyczących produktu. Dzięki temu odwiedzający naszą ofertę może łatwo sprawdzić wszystkie interesujące go informacje. Z kolei dobrze zaplanowany opis jest w stanie zastąpić najbardziej przekonującego sprzedawcę. Jednak aby spełniał on swoją funkcję, należy zadbać o jego atrakcyjność dla użytkownika. Nie może on być zniechęcającą ścianą tekstu. Warto dzielić go na akapity, używać śródtytułów, czy wyliczeń. Należy formatować tekst i dbać o jego estetykę. Najlepiej podzielić go na dwie kolumny, z których jedna będzie zawierać treść, a druga zdjęcia. Taki podział jest atrakcyjniejszy dla użytkowników telefonów. Nie zaszkodzi także dodać FAQ, zdjęć etykiety, czy zawartości opakowania.
Wymienione wyżej elementy oferty mają największy wpływ na jej sukces. Jednak jak wspominaliśmy na początku, diabeł tkwi w szczegółach. Uatrakcyjnić ofertę lub czasem zaważyć na jej wyborze, może wiele drobnych elementów. Jednym z nich jest gwarancja, na którą zwraca uwagę blisko 11% użytkowników Allegro. Z tego powodu warto zadbać, aby jej długość była naszym atutem. Bardzo istotne okazują się często opcje dostawy. Czym więcej jej wariantów oferujemy i czym szybszą możemy zapewnić, tym lepiej. Szansę na zakup zwiększa też wprowadzenie wielowariantowości produktów, dzięki czemu ułatwiamy potencjalnemu nabywcy wybór oferty w pełni spełniającej jego wymagania. Aby nie zniechęcił się on do naszego produktu, warto zwrócić też uwagę na opinię o produkcie, jaka wyświetla się pod jego opisem. Najgorsze co klient może znaleźć w naszej ofercie, to negatywny komentarz o sprzedawanym produkcie. Aby takiej sytuacji zapobiec, warto polubić pozytywne komentarze, dzięki czemu będę one wyświetlane jako najbardziej
pomocne.
Sponsorowanie i promowanie ofert ściągnie ruch na waszą witrynę. Jednak, aby w pełni go wykorzystać, trzeba zadbać o atrakcyjność sprzedawanej oferty. Sprzedawców na Allegro w każdym roku przybywa, a to oznacza, że wyróżnienie się jest coraz trudniejsze. Z tego powodu dbałość o jakość oferty jest teraz ważniejsza, niż kiedykolwiek.